جمعية الرحمة الخيرية بالمنوفية


 
الرئيسيةالبوابه الجديدهالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 توبه وندم..........

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
rehan

avatar

انثى عدد الرسائل : 412
العمر : 31
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 12:43 am



شوق وندم وحاجات كتير بثنايا العبد الضعيف الأسير

فمن سواك يرحمنى وينجنى من عذاب السعير؟؟؟؟؟

جواية خوف وحسرة على ما فرطت فى جنب العلى القدير

أخشى من ذنبى اذ تدمع عينى وأشعر بعذاب الضمير........

ولكن جعلت رجائى لعفوك سُلماً وجئت فى طريق التوبة اسير

وكلى أمل أن تقبلنى فأنت ربى دائما بعبادك رحيم كبير..........

تعالت أسمائك وتقدست صفاتك فسامحنى فأنا الأسير.......
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
M7MD

avatar

ذكر عدد الرسائل : 346
العمر : 32
الرتب :
تاريخ التسجيل : 15/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 1:47 am

ولكن جعلت رجائى لعفوك سُلماً وجئت فى طريق التوبة اسير

حلوة قوى قوى

استعارة فيها تجسيم وتشبيه حلو قوى أكد المعنى لأن فعلا الرجاء لعفو ربنا علينا هو دا السلم الى كل مابنطلع منه خطوة بنقرب من عفو ربنا أكتر فبجد برافو عليكى

_________________
***حلم عمرى***********
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shimaa

avatar

انثى عدد الرسائل : 371
الرتب :
تاريخ التسجيل : 30/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 2:49 am

احلى حاجة انى حاسة بيها اوى فعلا لانها طبعا طالعة من قلبك

فمن سواك يرحمنى
فعلا احنا مالناش غير ربنا مهما كانوا الناس اللى حوالينا بقى بجد رحمة ربنا واسعة اوى وبيقبل عباده ويعفو عنهم

أخشى من ذنبى اذ تدمع عينى وأشعر بعذاب الضمير

فعلا عذاب الضمير ده اكتر حاجة ممكن تؤلم الشخص لما مثلا يعمل ذنب
وفعلا اللهم لك الحمد ان ضميرنا لسه صاحى وبيألمنا وربنا يغفر لنا ويسامحنا يارب ويخلى دايما ضميرنا صاحى علشان ينبهنا ونرجع دايما لربنا

وكلى أمل أن تقبلنى فأنت ربى دائما بعبادك رحيم كبير..........

ان شاء الله ربنا هايقبلنا بإذن الله لان ربنا فعلا رحيم كبير
ولازم نخلى عندنا حسن ظن بربنا
ربنا بيقول انا عند حسن ظن عبدى بى
يعنى ظنوا اللى انتو عايزينه بقى وماتقلقوش ابدا واحنا عايشين تحت سماء الوكيل ولا ايه ياريهان؟

بجد رائعة وعايزة اعلق على كل سطر فيها
بس ايه ياعم ده كله قصيدتين فى 24 ساعة
اللهم بارك

ربنا يعزك يارب ويحفظك من كل سوء

_________________

لئن سألتنى يا ربى يوم القيامة عن ذنبى
لأسألنك عن رحمتك ولئن سألتنى يا رب عن تقصيرى لأسألنك عن عفوك
ولئن قذفتنى فى النــــــار لأخبرن أهل النار أنى أحبـــك
وكفانى عزا أن تكون لى ربــا
وكفانى فخرا أن أكون لك عبدا




يالا تعالوا نحفظ القرآن..مستنين ايه؟
http://ra7ma.alafdal.net/montada-f24/topic-t192.htm#2046
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rehan

avatar

انثى عدد الرسائل : 412
العمر : 31
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 10:02 am



ربنا يكرمك ياشيماء

أضفتى كتيييييييييير للموضوع
ربنا يعزك

وفعلا أكتر اسم أنا بحسه وكلنا فعلا محتاجينه ديما هو الوكيل

واللهم لك الحمد على أنك أنت الوكيل




وشكرا لحضرتك يابشمهندس

ما شاء الله عليك

اية التحليل الجامد ده
فعلا حاسه ان قدام أستاذى
ربنا يحفظك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
7ob El-7iah
Admin
avatar

ذكر عدد الرسائل : 159
العمر : 28
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 15/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 7:31 pm

ماشاء الله ابداعات رائعة

وكلام أروع

ولا غنى عن التفاسير الرائعة

شوق وندم وحاجات كتير بثنايا العبد الضعيف الأسير

دي بقا معانيها كتييييييييييييييييييييييير اووووووووي

وممكن الواحد يكتب فيها كلام كبير جدا وخصوصا كلمة( ثنايا) دي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
malak el- donia

avatar

ذكر عدد الرسائل : 114
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 28/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 7:54 pm

بسم الله ماشاء الله
كلمات رائعه جدااا يا انسه ريهان والله فعلا اثرت فيا اوي وخصوصااااا جملة
جواية خوف وحسرة على ما فرطت فى جنب العلى القدير
جمله عظيمه اوووووووووووووووي ومعانيها عظيمه اوووووي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rehan

avatar

انثى عدد الرسائل : 412
العمر : 31
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 11:10 pm



ربنا يكرمكم ياجماعة
بجد أشكركم

ويارب ديما نكون قريبين من ربنا

ونتجمع فى كل خير وطاعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shimaa

avatar

انثى عدد الرسائل : 371
الرتب :
تاريخ التسجيل : 30/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 11:24 pm

ايوة ياريهان كده كله تمام
امال بقى لو شافوا القصيدة اللى بالى بالك
هايعملوا ايه؟
لا كده بقى انا هاضيع فى وسطكم
ربنا يكرمك يارب

_________________

لئن سألتنى يا ربى يوم القيامة عن ذنبى
لأسألنك عن رحمتك ولئن سألتنى يا رب عن تقصيرى لأسألنك عن عفوك
ولئن قذفتنى فى النــــــار لأخبرن أهل النار أنى أحبـــك
وكفانى عزا أن تكون لى ربــا
وكفانى فخرا أن أكون لك عبدا




يالا تعالوا نحفظ القرآن..مستنين ايه؟
http://ra7ma.alafdal.net/montada-f24/topic-t192.htm#2046
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
7ob El-7iah
Admin
avatar

ذكر عدد الرسائل : 159
العمر : 28
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 15/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الخميس أكتوبر 16, 2008 11:46 pm

قصديه بالي بالك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ده على كده الللي بيطلع قدمانا عبارة عن تموين على الكلام الكبير

لا لا لا لا لا لا احنا عاوزين الإبداعات الجامده

خلينا نتحمس

وبعدين تضيعي ايه بس دنتي الأساس

يعني وعلى رأي المثل "الفيل مبيتوبش"

هوا ايه اللي انا بقوله ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rehan

avatar

انثى عدد الرسائل : 412
العمر : 31
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 12:00 am

لأ مش أوى كده ياشيماء

معلش ياجماعة أصل أنا كتبلها قصيدة باسمها

فلازم تقول كده

كده انت عرفت اللى فيها يابشمهندس
وبعدين اية الفيل والكلام ده لأ ربنا يستر علينا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shimaa

avatar

انثى عدد الرسائل : 371
الرتب :
تاريخ التسجيل : 30/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 12:04 am

كده ياريهان عرضتى الموضوع على الملأ
كنتى خليها اللى بالى بالك احسن

_________________

لئن سألتنى يا ربى يوم القيامة عن ذنبى
لأسألنك عن رحمتك ولئن سألتنى يا رب عن تقصيرى لأسألنك عن عفوك
ولئن قذفتنى فى النــــــار لأخبرن أهل النار أنى أحبـــك
وكفانى عزا أن تكون لى ربــا
وكفانى فخرا أن أكون لك عبدا




يالا تعالوا نحفظ القرآن..مستنين ايه؟
http://ra7ma.alafdal.net/montada-f24/topic-t192.htm#2046
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
7ob El-7iah
Admin
avatar

ذكر عدد الرسائل : 159
العمر : 28
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 15/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 12:08 am

ياسلام

يابختك يابختك قصيده بقا

أخوان تحابا في الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه

ربنا يحشركم مع بعض ان شاء الله يوم القيامة

ويخلينا معاكم كلنا يمكن بيكم ربنا يدخلنا الجنة

قولوا آمين كلكم ولا حد منفسوش في كده..............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rehan

avatar

انثى عدد الرسائل : 412
العمر : 31
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 12:28 am



لأ طبعا
بأعلى صوت
أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأمين


طب ياجماعة نتفق اتفاق
ونتعاهد مع بعض

ان شاء الله لما حد فينا يدخل الجنه
يفتكر باقى أصحابة واخواته اللى هو احنا
وميسبناش غير لما يشفعلنا ويدخلنا معاه

ايه رأيكو؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
7ob El-7iah
Admin
avatar

ذكر عدد الرسائل : 159
العمر : 28
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 15/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 1:53 am

ان شاء الله لو ربنا دخلني الجنة واملي في الله كبير جدا

مقدرش انسى الناس اللي معاها عرفت الطريق الصح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shimaa

avatar

انثى عدد الرسائل : 371
الرتب :
تاريخ التسجيل : 30/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 1:59 am

آميييييييييييييييييييييييييييييييييين يارب
فعلا والله ونعم الصحبة
ربنا يجعلنا يارب دايما اخوات فى الله

ونكون اللى قال فيهم ربنا
الاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقين

يعنى يوم القيامة الاصحاب هايبعدوا عن بعض ويبقو اعداء وطبعا مش اى اصحاب اللى هما كانوا بيجتمعوا على المعصية فى الدنيا والبعد عن ربنا
اما اللى اجتمعوا على طاعته وحبه
هما المتقين
يارب اجعلنا منهم يارب

ونكون على منابر من نور يوم القيامة
وتحت ظل عرش الرحمن يوم لا ظل الا ظله

وجبت محبتى للمتحابين فى
وجبت محبتى للمتناصحين فى
وجبت محبتى للمتزاورين فى

يارب حبنا يارب
اللهم ارزقنا حبك وحب من يحبك وحب عمل يقربنا الى حبك

_________________

لئن سألتنى يا ربى يوم القيامة عن ذنبى
لأسألنك عن رحمتك ولئن سألتنى يا رب عن تقصيرى لأسألنك عن عفوك
ولئن قذفتنى فى النــــــار لأخبرن أهل النار أنى أحبـــك
وكفانى عزا أن تكون لى ربــا
وكفانى فخرا أن أكون لك عبدا




يالا تعالوا نحفظ القرآن..مستنين ايه؟
http://ra7ma.alafdal.net/montada-f24/topic-t192.htm#2046
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rehan

avatar

انثى عدد الرسائل : 412
العمر : 31
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :
تاريخ التسجيل : 26/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 2:05 am



أأأأأأأأأأأمين يارب

فعلا أنا فرحانة بجد ومبسوطه أوى
انى عرفت ناس زيكم

فضل كبييييييييييييييير اوى من ربنا
فاللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eidoooooooo

avatar

ذكر عدد الرسائل : 30
الرتب :
تاريخ التسجيل : 07/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: توبه وندم..........   الجمعة أكتوبر 17, 2008 4:22 pm

سلام عليكم والله انا مش لاقى كلام اكتبه
بسم الله ماشاء الله مش الموضوع بس اللى عجبنى لاوالله ده كل الردود جميله اوى والله الواحد عاجز عن الكلام بس الواحد لازم يدعى ربنا على انه ضمنى لهذه الصحبه ويارب اكو ن عند
حسن ظن ربى بى
وادعوا ربى باسمه الذى اذا دعى به اجاب واذا استغفر به غفر واذا استرحم به رحم
ان يجمعنا جميعا وهذه الامه على حوض نبينا المعصوم وان نستظل بظل عرش الله يوم لاظل الا ظله
وادعو ربى ان طهر قلوبنا جميعا
من الحقد والغل والحسد وان يجمعنا على كلمه لا اله الا الله محمد رسول الله
قولوا امييييييييييييييييييييييييييييييييييييين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
توبه وندم..........
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
جمعية الرحمة الخيرية بالمنوفية :: اجتماعيات :: ابداع شباب الرحمة-
انتقل الى: