جمعية الرحمة الخيرية بالمنوفية

الرئيسيةالبوابه الجديدهالتسجيلدخول

شاطر | 

هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟

كاتب الموضوعرسالة
7ob El-7iah
Admin

ذكر عدد الرسائل : 159
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الخميس أكتوبر 23, 2008 1:31 am

أجرى بعض العلماء تجربة على ضفدعة فقاموا بوضعها في إناء به ماء يغلي فقفزت الضفدعة عدة قفزات سريعة تمكنها من الخروج من هذا الجحيم التي وضعت فيه
لكن العلماء عندما وضعوا الضفدعة في إناء به ماء درجة حرارته عادية ثم اخذوا في رفع درجة حرارة الماء وتسخينه إلى أن وصل إلى درجة الغليان وجدوا أن الضفدعة ظلت في الماء حتى أتى عليها تماما وماتت دون أن تحاول أدنى محاولة للخروج من الماء المغلي
العلماء فسروا هذا بأن الجهاز العصبي للضفدعة لا يستجيب إلا للتغيرات الحادة.. أما التغير البطيء على المدى الطويل فإن الجهاز العصبي للضفدعة لا يستجيب له

هذا هو حال الحياة معنا دائما
التغيرات المحيطة بنا تغيرات بطيئة تكاد تكون مملة في مجملها.. ولكنها تغييرات مهمة حاسمة في معظمها
قارن بين حياتك منذ عامين وحالك الآن.. هل هناك تغيرات من حولك؟
حقيقة ستدهش من حجم التغيرات التي حدثت من حولك لكن كيف كانت استجابة جهازك العصبي لها
هل شعرت بأن صغائر الأمور هي في حقيقتها أمور جلل.. وأن معظم النار من مستصغر الشرر؟
هل كنت كالضفدعة التي تحركت الدنيا حولها وتغيرت وهي لم تفطن لهذا فلقيت حتفها؟.. أم انك فطنت لما يجري حولك وسارعت جاهدا لتعايش التغيرات التي تجري حولك وتفكر في تطوير حياتك

هل كان حالك مع نفسك ومع الله كحال الضفدعة؟.. فلم تفطن بالصدأ الذي يهبط على قلبك كل يوم وببعدك عن الله خطوة بخطوة إلى أن فوجئت بالبعد السحيق؟
كيف كان حالك مع اهلك؟.. هل فوجئت انك أصبحت شخصا قاطعا لصلة رحمك ولم تفطن أن إهمالك في صلة رحمك وتسويفك لها قد أودى بك انك قد أصبحت بعيدا عن اهلك
كيف كان حالك عن نفسك؟.. هل سعيت لتطوير نفسك وتعليمها ما جد من العلوم والكمبيوتر أم فوجئت أن الناس أصبحوا ينظرون لك على انك جاهل متأخر لا تدري الكثير عما يدور حولك
كيف كان حالك مع إخوانك؟.. هل فوجئت الآن انك أصبحت بعيدا عنهم وأن مسافات شاسعة قد قامت بينك وبينهم من أمور استصغرتها أنت

في كل شؤون حياتك قفي مع نفسك وأسألي: هل انا ضفدعة؟

منقول
M7MD

ذكر عدد الرسائل : 346
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الخميس أكتوبر 23, 2008 2:16 am

ربنا يكرمك يمحمود بجد تحفة وبالظبط هو دا حالنا

دإذنا كنا احنا بتغير للتغيرات المفاجئة هيا كمان

ذكر عدد الرسائل : 114
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الخميس أكتوبر 23, 2008 6:49 am

ما هو فعلا ده حالنا اللي يبكي فعلا ان احنا بنتغير واحنلا مش حاسسسين ولما حسينا دلوقتي كان الاوان فات بس المهم مش في كده ممكن الضفدعة اه تياس بس انت مايكنشي عندك يا س ده لو كنت عاوز تتغير اصلا اما لو مكنتش فخليك ضفدعه احسنلك
7ob El-7iah
Admin

مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الخميس أكتوبر 23, 2008 6:51 am

بالظبط زي منتا قولت

ربنا يستر علينا
مشمرة الى الجنة

انثى عدد الرسائل : 131
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الخميس أكتوبر 23, 2008 8:17 pm

في كل شؤون حياتك قفي مع نفسك وأسألي: هل انا ضفدعة؟

فعلا فى حاجات كتير عملنا فيها ذى الضفدعة. و فعلا محتاجين نفوق من حالة الإغماء اللى احنا فيه ده عمالين نتغير بالتدريج للأسوأ و احنا مش واخدين بالنا ..

و على فكرة ده بيحصل أكتر على مستوى الشعوب ... يعنى مثلا حصل لنا فى مصر تدهور و انحدار فى الذوق العام و تذوق الفن و الجمال بشكل فظيع و احنا مش واخدين بالنا .. اللى كنا من 10 سنين مش ممكن نتخيل اننا ممكن نسمعه فى غنوة و كان بالنسبة لنا هابط بقينا نسمعه دلوقتى عادى و ودانا اخدت عليه ... الألوان اللى كانت عمرها ماتليق على بعض بقت مش بتزعج عينينا .. المناظر المقززة اللى كنا مستحيل نقبل نشوفها بقينا ننبسط منها .. الكلمة اللى كانت عمرها ما تضحكنا و كنا نحس بالقرف من اللى بيقولها بقينا نقهقه منها .. اللبس اللى كنا عمرا ما نقبل نلبسه بقى هو اللى بنحبه . وغيره و غيره كتير .. و كله بالراحة و كله بالتدريج ... حبة حبة .....

و ساعات التغيير التدريجى فى الشعوب بيكون مقصود و مستهدف من أعداء للبلد و بيتحطله خطط ذات نفس طويل مبنية على أن الشعب ده ذى الضفادع فبيضحكوا عليه و يغيروا فيه واحدة واحدة لحد ما يغرق و هو مش دارى بحاجة .

الحل الوحيد عشان نقدر نقاوم نظرية الضفادع دى هى الثبات على المبدأ ,, و ما نقبلش التنازل عنها و لو بأقل القليل .. وإلا هتبقى ذى الضفدعة ..

خلوها رمز بنا .. كل ما تلاقى اللى قدامك هيبدأ يتنازل عن مبدأه .. بص فى عينيه أوى و قوله ..

إوعى تبقى ضفدعة ...
.........................مع كل الإحترام و التقدير لإخواتنا الضفادع ...
م احمد

ذكر عدد الرسائل : 118
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الجمعة أكتوبر 24, 2008 12:18 am

أنا ضفدعه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياااااااااااااااااه كلمه كبيره اوي يا محمود بعد التفكير في الموضوع الي انت كاتبه فعلا الموضوع خطير اوي
احنا فعلا ما بنحسش غير بالتغيرات المفاجئه الي بتحصل لينا لاكن التغيرات الي على المدى البعيد ولا بنحس بيها وخد عندك بعض الأمثله
موضوع التعدي على رسول الله الموضوع ده أول ما ظهر في وسائل الأعلام الناس قامت وصرخت وزعقت وقطعت وأسقطت وأستنكرت يومين وهس بس
مسمعش حس
رغم ان الموضوع ده من على المدى البعيد والتعدي موجود والأعتداء على الدين وعلى الرسول موجود بس احنا مبنشفش غير الأعلام الي عايز يوريهولنا
وخد عندك موضوع فلسطين
وحكايه الوحده العربيه طيب بأماره ايه انا اتحداك انك تجيب شويه عرب وتحطهم في مكان الى لازم يطلعو متخنقين
ياعم والله انا خايف الضفادع ترفع علينا قضيه سب وقذف
7ob El-7iah
Admin

مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الجمعة أكتوبر 24, 2008 12:49 am

خلوها رمز بنا .. كل ما تلاقى اللى قدامك هيبدأ يتنازل عن مبدأه .. بص فى عينيه أوى و قوله ..

إوعى تبقى ضفدعة ...
.........................مع كل الإحترام و التقدير لإخواتنا الضفادع ...

جزاكي الله كل خير يا دكتورة بجد اوعى تبقى ضفدعة
HAWK OF ISLAM

ذكر عدد الرسائل : 10
مزاجك ايه النهرده :
الرتب :

مُساهمةموضوع: رد: هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟   الجمعة أكتوبر 24, 2008 1:34 am

بالظبط يا محمود كل مشكله فى حيتنا لو دققنا فيها هنلقيها شئ سهل احنا استهنا او استهترنا بيه لغيه مكبر وحده وحده ،فى الاخر منعرفش نسيطر عليه ،ويريت الموضوع دا كلنا نتحاشاه وخصوصا فى تعاملنا مع مالك الملك ...........أقصد منصتصغرش الزنب والموضوع دا لوحده كارثه لازم كل واحد ياخد باله كويس اوى منه يا جماعه __ انما هى دنيا فانيه__

هل انت ضفدعة؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1