جمعية الرحمة الخيرية بالمنوفية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جمعية الرحمة الخيرية بالمنوفية

الرئيسيةالبوابه الجديدهأحدث الصورالتسجيلدخول

رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص

كاتب الموضوعرسالة
نور

نور

انثى عدد الرسائل : 73
الرتب : رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص Uoa-yo10

رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص Empty
06092008
مُساهمةرد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص

المشاكل فى حياة الناس أشكال وألوان وكل إنسان عموما بيشوف مشكاته هى أكبر مشكله فى الدنيا يعنى مثلا لو بتكلم حد عن حصار غزة أو مجاعه الصومال وهو أسنانه مثلا بتوجعه هيهتم بأه طبعا بأسنانه مش بأطفال بتموت ولأعراض تنتهك ولا مساجد وبيوت تتهدم فوق رؤس أصحابها
عموما دا ياجماعه العادى لكن ..........
عموما أنا ياما أبلتنى مشاكل كتير وزى مبيقولوا ياما دقت على الرس طبول لكن كله بيعدى والأيام والزمن كفيل أن ينسى الأنسان نفسه مش بس مشكله وخصوصا لو الإنسان ده عاش لغيره ولنفسه لأن مشاكل الناس اللى بنحبوهم ويحبونا بتغطى كتير على مشاكلنا الشخصيه وبتديها حجم أصغر عموما أنا معظم مشاكلى كانت بتتحل أولا بفضل من ربنا (وكان فضل الله عليك عظيما ) ثم الصبر مع شويه رضا الموضوع بيعدى و بأن الله مأخذ منك الإ ليعطيك وأن الله هو الحكيم وهو الذى يضع كل شئ فى موضعه مع قول الله ( عز وجل وعسى أن تكرهوا شيئ وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شى وهو شرا لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون)

و أن سيدنا يوسف خرج من الجب إلى القصر ومن القصر إلى السجن والسجن إلى العرش فاعلم أن الله يعدك لأمر ما فترقب حكمه الله فيما يحدث لك وثق بالله إن ربى رحيم ودود كل هذا مع الأخذ بالأسباب بيخلى أكبر الشاكل تعدى
على فكرة مهما تقبلنا من مشاكل ومهما كانت المشاكل دى كانت كبيرة ممكن المشكله توقفنا أو تبكينا أو حتى تترك جرج يفضل ينزف فترة طويله لكن اللى مش ممكن أنها تكسرنا أو توقعنا أو تموت روحنا عرفين ليه ياجماعه علشان إحنا بنستعين بربنا وعلشان إحنا من أمه النبى صلى الله عليه وسلم[/b
مُشاطرة هذه المقالة على: reddit

رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص :: تعاليق

rehan
رد: رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص
مُساهمة الأحد سبتمبر 07, 2008 1:29 pm من طرف rehan
اية الكلام الجامد دة يامها.......cheers:

فعلا كلامك جميل وعندك حق فى كل شىء

وكله بيعدى طالما أنا مع الله ومستعين بالله

وبعدين الواحد يعمل اللى علية ويرميها على الوكيل

الحمد لله على أنك أنت ربنا

اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك :
M7MD
رد: رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص
مُساهمة الجمعة سبتمبر 12, 2008 1:44 pm من طرف M7MD
انتى عارفة يمها
انتى بتفكرينى بعقلية الفلافسة
بحس انك بتاخدى لكل مشكلة ركن وزاوية وبتبصى للمشاكل او الأمور عامة بنظرة مستقبلية ورابطة كل الأمور بربنا سبحانة وتعالى
بجد المفروض كنتى دخلتى اداب علم نفس او فلفسة وبجد كنتى هتفرقى قوى يمكن على مستوى كبير جدا

جزاكى الله كل خير وانا عايز مشكلتك انتى بالذات وتكون مشكلة شخصية وتجربة صعبة عشان نتعلم ازاى قدرتى بدماغك دى تتغلبى عليها

مستنى الرد

رد على موضوع برة جو الجمعيه خااااالص

صفحة 1 من اصل 1